Turun yliopisto nostaa osallisuuden keskiöön SuomiAreenassa

17.06.2021

Voimme vähentää eriarvoisuutta, köyhyyttä, syrjäytymistä ja syrjintää tukemalla osallisuutta, mutta miten sen teemme? Kysymykseen etsivät yhdessä vastausta SuomiAreenan Pori-lavalla maanantaina 12.7. Turun yliopiston ohjelmassa opetusministeri Li Andersson, Turun yliopiston vararehtori Piia Björn sekä professorit Christina Salmivalli ja Johanna Kallio sekä Pesäpuu ry:n asiantuntija Onni Westlund.

Keskustelu käydään maanantaina 12.7. kello 12.00 alkaen Porin torilla. Koronatilanteen niin salliessa yleisö voi seurata keskustelua paikan päällä. Lisäksi kaikki keskustelutilaisuudet striimataan MTV-palveluun ja ovat siellä katsottavissa sekä suorina lähetyksinä että tallenteina.

Turun yliopisto järjestämässä keskustelussa Unelmana osallisuus käsitellään osallisuutta ja sen kokemista sekä molempien vaikutusta hyvän elämän kokemisessa. Tutkijoiden puheenvuorojen pohjana on Turun yliopistossa tehtävä monitieteinen tutkimus, jonka avaulla etsitään keinoja tukea lapsia ja nuoria niin oppimisessa, opettamisessa kuin sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämisessä.

Tutkijoista keskusteluun osallistuvat Turun yliopiston vararehtori, erityispedagogiikan dosentti Piia Björn, KiVa Koulun kehittämistä vetänyt psykologian professori Christina Salmivalli sekä lapsiperheiden köyhyyttä tutkiva sosiaalityön professori Johanna Kallio.

Tukea kaipaavien lasten ja nuoren äänen tuo Pesäpuu ry:n asiantuntija Onni Westlund. Opetusministeri Li Andersson avaa poliitikkojen mahdollisuuksia ja keinoja tukea työtä osallisuuden vahvistamiseksi.

Keskustelun juontaa Turun yliopiston hallituksen jäsen, Demos Helsingin konsultatiivisen työn johtaja Tuuli Kaskinen.

SuomiAreena 12.7. klo 12.00 Pori-lava, Pori: Unelmana osallisuus

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintä: viestinta@utu.fi, p. 050 567 7197