Kieli- ja viestintäopintojen keskus: Get Inspired by Languages

Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen tarjonta väitöskirjatutkijoille

Ensimmäisen artikkelin tarkistuspalvelu (Falcs)

Ensimmäisen artikkelin tarkistuspalvelu

Kieli- ja viestintäopintojen laitos tarjoaa yhteistyössä UTUGS:n kanssa väitöskirjatutkijoille ensimmäisen artikkelin tarkistuspalvelun (Falcs, First Article Language Checking Servce). Jos olet kirjoittamassa monografiaa, voit lähettää 5 000 sanan osion tarkistettavaksi. Tekstien käsittely tehdään Moodle-ympäristössä - alla lisätietoa käyttöehdoista.

Palvelun tavoite on tarjota ensimmäistä artikkeliaan kirjoittaville väitöskirjatutkijoille mahdollisuus tarkastuttaa tekstinsä natiivilla englannin kielen puhujalla. Palvelu sisältää myös mahdollisuuden kieliasiantuntijan kanssa käytävään lyhyeen konsultaatioon, jossa arvioidaan tekstiä ja keskustellaan tarpeellisista korjauksista.

Huomioitavaa:

  • Kyseessä pitää olla ensimmäinen julkaistava englanninkielinen väitöskirja-artikkeli - huom! voit myös lähettää osan monografiasta tarkistettavaksi (max. 5 000 sanaa).
  • Kirjoittajana sinulla on päävastuu artikkelista.
  • Artikkelin tulee olla kielentarkistusta vaille valmis julkaistavaksi.
  • Sinun tulee olla läsnäoleva väitöskirjatutkija Turun yliopistossa.
  • Kieli- ja viestintäopintojen keskus ei tarjoa muita kielentarkistus- tai käännöspalveluja. Näitä palveluja kannattaa tiedustella kääntämisen ja tulkkauksen opiskelijoiden ainejärjestö Kääntöpiiristä (kaantopiiri[at]utu.fi) tai yksityisistä käännöstoimistoista.

KÄYTTÖEHDOT:

  • Palvelu on avoin kaikille Turun yliopiston väitöskirjatutkijoille, jotka kirjoittavat ENSIMMÄISTÄ julkaistavaa artikkeliansa.
  • Tekstit tullaan käsittelemään siinä järjestyksessä, kun ne saapuvat.
  • Voit joutua odottamaan oman työsi tarkistusta. Kokonaisuudessaan tarkistus kestää enintään 2 viikkoa.
  • VARMISTA, ETTÄ KAIKKI YHTEYSTIETOSI JA OHJAAJASI NIMI OVAT TEKSTISSÄ. Tarkemmat ohjeet tekstin lataamiseen löytyvät Moodlesta. 
  • Lataamisen jälkeen sinulle lähetetään viesti, jossa kerrotaan pystytäänkö tekstisi ottamaan heti tarkistukseen.
  • Jos tarkistuksissa on ruuhkaa, sinulle lähetetään sähköposti, jossa kerrotaan, että tekstisi tarkistetaan myöhemmin.
  • Pidätämme oikeuden olla hyväksymättä tekstejä, jos resurssimme eivät ole riittävät.
  • Pyrimme varmistamaan, että palvelu toimii mahdollisimman sujuvasti.

Kirjaudu Moodleen tämän linkin kautta:

https://moodle.utu.fi/course/view.php?id=4065

Kurssiavain: falcs2013

 

 

Kieli- ja viestintäopinnot väitöskirjatutkijoille

KIEN3023 English: Academic Writing for Researchers, 2 op

After this course, students should have an advanced knowledge of how to write academically with special relation to their discipline. They are able to recognize and produce academic text and are aware of the internal structure of research articles in their own field. They should have a deeper understanding of the impact of cultural differences on academic writing, have a greater understanding of the mechanics of writing a research paper and know how to create reader-oriented texts. Students should also be able to recognize and use collocations appropriately, as well as write and punctuate accurately in English. Students should be more aware of technology-enhanced research methods.

In this course, students practice the skills needed to write academically in English for international journals and at the same time cover aspects of grammar and lexis. Items include academic vocabulary, hedging, developing voice, textual organization and flow, punctuation and the format and structure of academic articles. Students also learn how to use corpus data, readability and digital editing tools to support their own writing. Students use their own texts as the basis of analysis and have the opportunity to have their own work reviewed in the peer -review and editing sessions organised as a part of the course. Much of the course is internet-based.

https://opas.peppi.utu.fi/fi/opintojakso/KIEN3023/1496

KIEN3024 English: Writing Grant Proposals, 2 op

By the end of the course, researchers understand the elements that make up a proposal and are aware of the differing levels of information needed for different audiences. They should be able to write concisely, accurately and in an appropriate academic style and also better understand the process of applying for a grant, and how their text should fit this purpose.

Researchers create a proposal for a real grant application, either of their own choosing or that of the Finnish Cultural Foundation. At the end of the course, the researcher can decide whether or not to submit the application. Using class-based exercises and extensive peer and teacher feedback, the researchers deepen their understanding of effective language choices, such as the use of the passive and active voice and vocabulary choices. Rhetorical 'moves' are used as a framework to examine the structure of proposals and how this affects the reader's experience of the text.

https://opas.peppi.utu.fi/fi/opintojakso/KIEN3024/1498

KIEN3025 English: Grammar for Academic Writing, 2 op

After this blended course, students should have developed a deeper awareness of writing more accurately in academic English. They will be more aware of their typical grammatical errors and have devised strategies to avoid them. Students will also have learned digital strategies to support writing about their research in English.

This course gives the fundamental rules and guidelines for the practical grammar needed for effective academic writing. Aspects covered include effective use of articles, prepositions, nominalization, verb use, sentence structures and common mistakes. Students will use their own writing and in-class activities to practice grammar in context. In all exercises, the emphasis is on effective academic communication through grammar, not grammar for its own sake.

https://opas.peppi.utu.fi/fi/opintojakso/KIEN3025/1499

KIEN3041 English: Academic Presentation Skills, 2 op

By the end of the course, students should be able to give a presentation on a topic related to their research in a style appropriate for an academic conference, effectively using signposting, visual aids, digital presentation tools, clear and comprehensible language and structure, and confident body language. Students should also be able to evaluate their own presentations and peers’ presentations and give constructive feedback.

The course will provide tools for continuous language learning and information retrieval as well as facilitate presentation skills. Topics covered on the course:

  • planning and creating effective presentations for different audiences;
  • analysing presentation genres and audience needs using examples of good presentations such as TED talks, 3MTs, academic and scientific presentations;
  • designing visual aids using different strategies;
  • using digital tools to practice presentation timing, scope and depth;
  • analysing body language and practicing techniques for dealing with presentation nerves;
  • developing effective use of language such as signalling, signposting, interaction, oral referencing;
  • creating and giving presentations;
  • reflecting on presentation performance and giving and receiving peer-feedback;
  • self-evaluating using recordings of presentations.

https://opas.peppi.utu.fi/fi/opintojakso/KIEN3041/1494